Loading...





Sumber: TheRockNews
Penulis: Shen Shong Jie
Tajuk: Skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang 1 (Port Klang Free Zone - PKFZ)


Projek ini telah diluluskan oleh kabinet pada bulan march 1993, Tujuan projek ini adalah untuk menjadikan Port Klang sebagai pusat urusan kargo yang utama di malaysia dan juga di kawasan serantau.

Namun selepas 7 tahun projek ini dilaksanakan iaitu sejak 2003, ia telah bertukar menjadi satu lagi projek "gajah putih" (projek yang tidak dapat direalisasikan) di Malaysia malah telah mencemari prestij kerajaan Barisan Nasional.

Menurut kenyataan audit yang dikemukakan oleh PWC (PricewaterhouseCoopers), kerugian yang membabitkan Port Klang Free Zone (PKFZ) buat masa sekaranga ialah 1.957 billion. Sekiranya bayaran ini tidak dapat dijelaskan, kosnya akan meningkat menjadi 12.453 billion pada tahun 2051.

计划中,政府想要把巴生港口变成一个全国货运中心及区域性的船只货运中心,并且被列入第7大马计划中的一个重点计划,在1999年3月获得内阁批淮成立。

然而从2003年开始开发到今天的7年里,它不但成了“白象计划”,还成了一颗动摇国阵政府威信的炸弹。

根据普华永道(Pricewaterhouse Coopers)会计公司稽查报告里的评估,巴生自贸区计划原本的估计成本是19亿5700万令吉。但若无法如期摊还贷款,那么到了2051年,债务将会飙升至124亿5300万令吉!



Skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang 1 (Port Klang Free Zone - PKFZ)

Zon Bebas Pelabuhan Klang - Port Klang Free Zone (PKFZ) merupakan salah satu projek mega yang telah diperkenakan pada tahun 2000. Namum, projek ini telah tukar menjadi skandal yang paling hebat (jauh lebih hebat walaupun dibandingkan dengan skandal Bumiputra Malaysia Finance yang berlaku pada 80-an) dalam masa 7 tahun selepas dilaksanakan. Hal ini demikian kerana penyalahgunaan kuasa yang berlaku terutamanya dalam urusan penjualan tanah.

Kerugian yang berlaku dalam Skandal Bumiputra Malaysia Finance dikatakan menjangkaui 2.6 Billion. Daripada 2.6 Billion itu, pinjaman 2.4 Billion itu hanya diluluskan kepada satu individu sahaja. Skandal ini telah menyebabkan krisis ekonomi dalam sektor perbankan kepada negara kita sehingga kerajaan terpaksa menubuhkan sebuah Suruhanjaya Diraja untuk menyiasat skandal ini.

Sekiranya kerajaan tidak bercampur tangan dalam pentadbiran Port Klang Free Zone (PKFZ) ini, kerugiannya dijangka akan melampung ke 12 Billion, manakala kerugian yang terlibat dalam Skandal Bumiputra Malaysia Finance dikatakan sebanyak 2.6 Billion, sekiranya Skandal Bumiputra Malaysia Finance digelar sebagai "mother of scandal" pada masa itu, maka tidak munasabah Skandal Port Klang Free Zone (PKFZ) ini boleh digelar sebagai "grandmother of scandal" dimana kerugiannya jauh lebih hebat berbanding dengan Skandal Bumiputra Malaysia Finance.

[ADS] Earn $$$ From Your Website With Adbrite!!!
[ADS] Earn $$$ From Twitter & FaceBook!


Walaupun skandal ini telah dibongkarkan 7 tahun yang lepas, namum dikatakan terdaopat pihak yang cuba sedaya upaya untuk menyembuyikan skandal.

Ahli Parlimen DAP Ipoh Timur, Lim Kit Siang yang mengkuti perkembangan kes ini sejak awal lagi telah mengatakan laporan dari PWC (PricewaterhouseCoopers) tidak menyeluruh. Laporan itu hanya mencerminkan sebahagian daripada perkara/kebenaran yang sedang berlaku.

Adakah apa yang dikatakan oleh Lim Kit Siang itu berasas? iaitu terdapat pihak yang cuba menyembuyikan kebenaran yang berlaku dalam skandal ini? Sekiranya kita melihat kepada 2 faktor yang berikut, kenyataan Lim ini mungkin berasas iaitu dokumen yang dikemukakan oleh pasukan siasatan lantikan Kementerian itu masih tidak didedahkan kepada umum dan langkah kerajaan menubuhkan satu lagi pasukan khas yang menyiasatkan skandal ini.

Port Klang Free Zone (PKFZ) merupakan salah satu projek mega yang dijalankan di Malaysia dan diwartakan dalam Rancangan Malaysia Ke 7 dengan kelulusan kabinet. Tetapi kenapa rancangan ini tidak dikawal secara rapi? Mungkinkah wujud satu kuasa yang cuba menyembuyikan skandal daripada diketahui rakyat jelata?

Port Klang Free Zone (PKFZ) telah mendapat idea dari projek Jebel Ali Free Zone yang terletak di Dubai atas sokongan Perdana Menteri masa itu.

Projek ini telah diluluskan oleh kabinet pada bulan march 1993, Tujuan projek ini adalah untuk menjadikan Port Klang sebagai pusat urusan kargo yang utama di malaysia dan juga di kawasan serantau.

Namun selepas 7 tahun projek ini dilaksanakan iaitu sejak 2003, ia telah bertukar menjadi satu lagi projek "gajah putih" (projek yang tidak dapat direalisasikan) di Malaysia malah telah mencemari prestij kerajaan Barisan Nasional.

Menurut kenyataan audit yang dikemukakan oleh PWC (PricewaterhouseCoopers), kerugian yang membabitkan Port Klang Free Zone (PKFZ) buat masa sekaranga ialah 1.957 billion. Sekiranya bayaran ini tidak dapat dijelaskan, kosnya akan meningkat menjadi 12.453 billion pada tahun 2051.

PWC (PricewaterhouseCoopers) juga menyatakan beberapa faktor berlakunya skandal Port Klang Free Zone (PKFZ), antaranya ialah kecuaian dalam urusan pembelian tanah, pengurusan yang tidak cekap, konflik kepentingan yang berlaku dan sebagainya.

Parti pembangkang sejak awal lagi telah mengutuk projek ini kerana ia bakal menjadi skandal yang paling besar yang pernah wujud di Malaysia.

Skandal Port Klang Free Zone (PKFZ) sebenarnya bukan lagi isu baru, malah ia telah dikemukakan oleh pemimpin DAP Bahagian NGO, Ronnie Liu (Exco Kerajaan Selangor sekarang) pada tahun 2003. Ronnie Liu pernah membuat 4 kali laporan polis dan badan pencegah rasuah (BPR, kini bertukar menjadi SPRM) pada masa itu supaya pihak berkenaan boleh memulakan penyiasatan terhadap urusan penjualan tanah dan kos pembangunan kerana ia mungkin melibatkan penyalahgunaan kuasa dan rasuah.

Pada 29 August 2007, Bekas Ketua Parti Keadilan Rakyat (PKR) Bahagian Kapar iaitu Ang Hiok Gai, juga pernah membuat laporan polis di Ibu Pejabat Badan Pencegah Rasuah di Putrajaya.

Namum mereka tidak menampakan tindakan susulan polis

Jumlah yang terlalu besar dalam skandal Port Klang Free Zone (PKFZ) ini memaksa pihak pentadbiran mengisukan "Obligasi" untuk membangunkan kawasan tersebut sekiranya kerajaan tidak bercampur tangan untuk menyelamatkan Port Klang Free Zone (PKFZ), namum langkah ini mungkin membawa Port Klang Free Zone (PKFZ) ke arah pengisytihran muflis menjelang tahun 2012.


Menurut maklumat, Port Klang Free Zone (PKFZ) mempunyai skim simpanan 50 juta tetapi ia telah disia-siakan atas kesilapan pentadbiran, kesilapan ini telah menjadikan mereka terpaksa menanggung hutang.

Skandal ini merupakan satu lagi contoh bagaimana pihak tertentu mengelapan wang melalui pelaksanaan projek mega.

Sehingga kini, mereka masih cuba pelbagai cara untuk menutup skandal ini daripada pengetahuan orang ramai, walaupun isu ini berjaya dibongkarkan dan menerima tekanan hebat daripada pihak pembangkang dan juga NGO.

[ADS] Terima Email Dan Dapatkan $$$ Setiap Kali Membacanya !!!
[ADS] Malaysia Online Contest, Promotion & Earning Blog!!!

Kuasa politik dan mahkamah menjadi pilihan kepada mereka untuk menutup isu ini supaya menghalalkan perbuatan mereka.

Namum rakyat kini sudah tidak takut kepada kuasa ini selepas melalui tsunami politik (kesedaran politik) pada 8 march 2008, malah pilihan raya kini dijadikan jalan untuk menghukum pihak pentadbiran. Sekiranya kerajaan masih mahu mendapat semula sokongan rakyat, pendedahan yang menyeluruh dalam skandal Port Klang Fre Zone (PKFZ) mungkin merupakan satu langkah daripadanya.

Bersambung...

Shen Shong Jie
http://www.therocknews.com/dama/focus/8210.html



巴生自贸区丑闻1 - 丑闻之祖母

巴生自贸区计划是我国2000年代初的一个大型发展计划,从土地买卖开始这就是一个官商勾结的勾当。在官商“上下其手”下,七年里变成为我国历来最大的丑闻,超越了上世纪80年代所发生的土著银行丑闻。

当年土著银行丑闻涉及26亿元,其中一笔24亿元贷款竟然是借贷给单一人士。丑闻爆发后,引起严重的金融危机,导致政府最终成立皇家调查委员会彻查此事。

土著金融丑闻总亏了26亿,在当时被称为是“丑闻之母”(mother of scandal)。而现在,如果政府还不出手拯救巴生自贸区,那么该计划的亏损很快就会飙升到120亿,它应该有资格被称作是我国有史以来的“金融丑闻之祖母”吧?

巴生自贸区丑闻被揭发后,躲躲闪闪、回回避避了整整七年,现在才有所谓的一份报告对外公布。

[ADS] 通过 Adbrite 赚钱!!!
[ADS] 原来 Twitter & FaceBook 也可以赚钱 ???


据从事件的一开始就咬着这个丑闻不放、似乎懂得更多的林吉祥指出,由普华永道(PricewaterhouseCoopers)公布的自贸区稽查报告,并没有把全部的丑闻真相给揭露出来,大家现在所知道的只是冰山的一角。

在这个丑闻里,有关方面真的还隐瞒着一些内情吗?从另一份由交通部委任的专案组所提呈的报告,到目前为此都还是属于没对外公布的机密文件,以及内阁宣布再成立另一个超级特工队的举动看来,林吉祥的谈话似乎不是毫无根据的。

巴生自贸区丑闻是一宗大买卖,整个工程被列入第七大马计划中,并由内阁拍板上马,为什么在过程中却没受到严密的监督,最后落得病入膏肓,得即刻抬入重病加护病房ICU急救的窘境呢?是不是东窗事发之前一直有一只或多只手在从中作梗呢?

巴生自贸区计划原本是效仿杜拜的杰贝阿里自由贸易区(Jebel Ali Free Zone),得到当时首相拍板上马的计划。

计划中,政府想要把巴生港口变成一个全国货运中心及区域性的船只货运中心,并且被列入第7大马计划中的一个重点计划,在1999年3月获得内阁批淮成立。

然而从2003年开始开发到今天的7年里,它不但成了“白象计划”,还成了一颗动摇国阵政府威信的炸弹。

根据普华永道(Pricewaterhouse Coopers)会计公司稽查报告里的评估,巴生自贸区计划原本的估计成本是19亿5700万令吉。但若无法如期摊还贷款,那么到了2051年,债务将会飙升至124亿5300万令吉!

普华永道的稽查报告也揭露到,这项计划之所以落到今天狼狈的地步,主要是因为其中涉及的一连串收购土地及发展计划成本失控、管理不当、利益冲突、暗中交易、缺乏透明与诚信度等重重弊端。

而在野党早已就抨击这项“白象计划”是我国史上金额最大的发展丑闻。

巴生自贸区丑闻不是在这一两年才被揭发。早在2003年年底,前民主行动党非政府组织局刘天球就曾经就此事报案,过后还分别报过另外四次案,要警方和反贪污局彻查巴生自由贸易区土地买卖和建筑成本,所可能发生的贪污、滥权事件。

而2007年8月29日,人民公正党最高理事兼雪州加埔区部主席洪旭崖也曾到布城反贪局投报巴生港口自由贸易区计划,可能含有贪污舞弊成份。

然而这些投报却一直都没有受到理会。

巴生自贸区丑闻所涉及的亏损实在太惊人,是一个天文数字。如果政府不出手拯救,巴生港务局会因为担保发行债卷发展这个自贸区计划,最后可能会在2012年被搞到破产。

据报道,巴生港务局原本拥有5亿令吉的储备金,不过现在因为自贸区计划不但被耗光,还搞到负债累累、欠了满屁股债。

[ADS] 看Email 就可賺新币,就是那么简单!!!
[ADS] 马来西亚有奖游戏,网赚的部落格


这个丑闻是近年国阵政府官商勾结,通过搞霸型发展计划刮钱的最典型列子。

纸包不住火之后,虽然在在野党、非政府组织和民间的压力下,庞大的政治势力还是百般阻挠,企图不让真相大白。

光天化日下抢夺人民财富的官商凭着强大的政治后台和本身刮来的财富,在被揭发后还大口反咬,企图用政治势力和司法途径压盖一切。

然而308之后,民众不再怕这种恶势力,下一届大选将是人民对国阵的另一次大审判,国阵要翻身,如何在巴生自贸区丑闻上给个交代,是其中一个关键。

待续。。。

沈崇杰
http://www.therocknews.com/dama/focus/8210.html





You can copy my articles but please link it back to my blog. Thanks ;)
Share this page with your friends? Tweet it or share it...! ;)

Submit your articles? Want to become one of the translators? or even sponsor me? please email to gomalaysian@gmail.com

http://www.emailcashpro.com


Sponsor Links


0 comments

Recent Posts